Wij en onze kinderen en computers en ogen en brillen.

Door de eeuwen heen zijn we ons lichaam heel anders gaan gebruiken. In de oudheid renden we achter mammoeten aan of zorgden we voor de kinderen en dat is allemaal veel veranderd. Van staan en rennen zijn we gaan zitten en liggen.

En op dit moment groeit er een generatie op met computers en tablets en ze zijn nooit anders gewend. Buiten spelen is er niet meer bij, ieder weekend is er wel ergens een hackathon. En al dat statische dichtbij-kijken en veel binnen zitten, zorgt ervoor dat er steeds meer en sterkere brilcorrecties nodig zijn.  (1 en 2)

Dit neemt in Azië al dusdanige vormen aan dat er gesproken wordt over een Myopie-epidemie. Ruim 80% (!) van de kinderen onder de 12 jaar hebben een brilcorrectie van -2.00 of sterker. In de jaren erna groeit die sterkte nog eens explosief. (3 en 4)

Als een bril dragen dan het ergste zou zijn, waarom begint een opticien u dan te waarschuwen? Door de hoge mate van nabij-kijken, wordt het oog langer en heeft het een bril nodig. En als u uw manier van kijken gelijk blijft, wordt uw oog nog langer en heeft u weer een sterkere bril of lenzen nodig. En dat gaat zo maar door. Maar we weten ondertussen dat Myopie vanaf -6.00 dpt al een hogere kans op netvliesloslating, maculadegeneratie, glaucoom, etc. kan geven. Wat weer resulteert in meer of mindere mate van gezichtsscherpte verlies. En dat zou u niet willen voor uw kind. (5 en 6)

Waarom maken we ons er dan nú al druk om? Omdat we het proces niet om kunnen draaien. Als iemand een min-sterkte heeft, gaat ‘ie niet meer weg, hij wordt tot volwassenheid alleen maar sterker. Maar we kunnen de groei wel proberen te remmen of te stoppen. Met daardoor in de toekomst een lagere kans op problemen.

De myopie groei kan je op 3 manieren remmen; medicinaal, met zachte lenzen en met harde lenzen. Medicinaal gebeurt dit met oogdruppels die het kind voor langere tijd moet gebruiken. Uitkomst van het gebruik is redelijk ongewis. Er zijn onderzoeken die heel goed gaan, er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt dat het reboundeffect groter is dan de remming die gerealiseerd was. (7,8 en 9)

Zachte lenzen zorgen ook voor remming van de myopiegroei, maar niet zo goed als ortho-k harde lenzen. Zij dwingen de vorm van het oog meer in de originele vorm terug, waardoor de remming het grootst en het meest stabiel is. En daar komt een Nederlandse vinding in de vorm van Menicon Bloom om de hoek. (10 en 11)

Wat is Menicon Bloom?

Het Menicon Bloom behandelplan is volledig toegespitst op myopie – controle. Myopie, ook wel bijziendheid genoemd, is de meest voorkomende oogafwijking ter wereld. Naar verwachting zal 50% van de wereldbevolking in 2050 een vorm van myopie hebben. Het is daarmee één van de belangrijkste onderwerpen als het gaat om gezondheidszorg en de bijbehorende kosten.

Myopie controle door middel van Menicon Bloom Night gebeurt middels speciaal ontworpen contactlenzen die ’s nachts worden gedragen. Het ontwerp van de lens zorgt voor een tijdelijke vervorming van het hoornvlies. Dit zorgt ervoor dat mensen overdag scherp kunnen zien zonder het gebruik van een bril of lenzen. Tevens heeft het een remmend effect op de ontwikkeling van myopie. Dit vindt zijn oorzaak in de veranderende breking van binnenkomend licht op het netvlies. Hierdoor wordt de groei van het oog in de lengte (de oorzaak van de toename van myopie, afgeremd. (12 en 13)

Menicon Bloom zorgt daarnaast ook voor een vergroting van het zelfvertrouwen bij kinderen als het gaat om uiterlijk, het deelnemen van activiteiten, academische prestaties en de acceptatie door leeftijdsgenoten.

Hoe gaat het traject dan verder?

Allereerst doet een optometrist van Van Warmerdam Opticiens een uitgebreide oogmeting, controleert de ogen op gezondheid en samenwerking en maakt een uitgebreide scan van de vorm van de ogen.

Daarnaast willen we er zeker van zijn dat u op de hoogte bent van de informatie die u nodig hebt om Menicon Bloom veilig en effectief te kunnen dragen, zodat u goed geïnformeerd met de Menicon Bloom behandeling kunt beginnen. Samen wordt het behandelplan besproken en wanneer u alles heeft doorgenomen en begrepen, is het belangrijk dat u hiervoor een informed consent tekent.

Ook wordt de app op uw telefoon geïnstalleerd zodat u uw ervaring met ons kunt delen en wij kunnen bijhouden hoe het gaat met u en de contactlenzen. Achter de schermen wordt nu het Menicon Bloom behandelplan verder in gang gezet.

Als de contactlenzen binnen zijn samen met de benodigde vloeistoffen en hulpmiddelen, nemen we contact met u op en maken we een afspraak om uitgebreid uit te leggen hoe u met de contactlenzen omgaat, hoe u ze inzet, hoe u ze uithaalt en schoonmaakt. De dag na de eerste keer dragen van de contactlenzen willen we u graag zien op contactlenscontrole en van u horen wat er goed en minder goed ging.

De volgende controle is na een week. We kijken dan opnieuw naar de ogen en horen hoe het die week is gegaan. Ook beantwoorden we alle vragen die er nog zijn over het behandelplan.

2 weken later kijken we weer naar de ogen, maar meten dat ook de eventueel overgebleven sterkte van de ogen op. Nu duurt het even voordat we elkaar weer zien, maar maken wel een afspraak voor over 3 maanden. Dit doen we elke keer wanneer u op controle bent geweest.

Elke 6 maanden vervangen wij de contactlenzen om er zeker van te zijn dat de contactlenzen goed hun werk kunnen blijven doen, maar bovenal om er zeker van te zijn dat u ze veilig kunt dragen.

Dan nog de kosten van het behandelplan. U krijgt ieder halfjaar nieuwe lenzen en de vloeistof voor dat halfjaar mee. Komt u vloeistof tekort, kunt u het gewoon komen bijhalen. Breek of verliest u een lens, dan krijg je kosteloos een nieuwe lens. Hiervoor geef je een automatische incasso af van € 58.00 per maand. De aanpaskosten (€ 145.00)  en de eerste termijn mogen contant afgerekend worden als de lenzen de eerste keer opgehaald worden. Mocht binnen 3 maanden blijken dat het resultaat niet aan de verwachtingen voldoet, krijgt u de kosten van de lenzen die u reeds betaald heeft, terugbetaald.

Wij hopen dat we hiermee helder zijn geweest, maar kunnen het ons zeker voorstellen dat er nog vragen overblijven. Wij horen die graag van u.